دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود
سرخط خبرها

سامان دهی مشاغل مزاحم اعتلای کیفیت زندگی در شهر‌ها

  • کد خبر: ۱۱۳۸۱۴
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
سامان دهی مشاغل مزاحم اعتلای کیفیت زندگی در شهر‌ها
محمدجواد مشیری - مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری

مشاغل مزاحم و آلاینده در بافت اصلی شهر‌ها به عنوان پدیده‌هایی که از موقعیت مکانی نامناسب و سازمان نیافته برخی فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی در فضای شهری نشئت گرفته اند، بر سلامت جسمی و روحی شهروندان و نیز سیمای شهر‌ها اثرات منفی و نامطلوب می‌گذارند.

رسیدگی به این موضوع نیازمند برنامه ریزی کاربری زمین‌های شهری بر پایه دو اصل توسعه پایدار و اطلاعی کیفیت زندگی است که درپی دستیابی به اهدافی مانند توزیع متعادل کاربری ها، جلوگیری از تداخل کاربری‌ها و فعالیت‌های مزاحم و تدوین معیار‌ها و استاندارد‌های مناسب کاربری است. مطالعات نشان داده است مشکلات پدیدآمده از حضور مشاغل آلاینده و مزاحم در محدوده شهر‌ها به ویژه در کلان شهر‌ها بیشتر به واحد‌های کوچک تولیدی و خدماتی مثل تعمیرگاه ها، نجاری ها، آهنگری‌ها و... متعلق است.

از طرفی، این فعالیت‌ها و کسب وکار‌ها در ایجاد اشتغال، تأمین کالا و خدمات موردنیاز شهروندان و کمک به رشد و توسعه اقتصاد خرد شهری مؤثر هستند. از سوی دیگر، رعایت نکردن اصول مکان یابی و به کارنگرفتن روش‌های پیشگیری از ایجاد آلودگی‌ها و مزاحمت‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در بافت اصلی شهر‌ها شده است که به طبع نیازمند اقدامات و مطالعات خاص در رفع و کاهش این مشکلات خواهد بود که وظیفه اصلی سازمان، سامان دهی مشاغل شهری هر کلان شهر است. عمده مسائل سامان دهی مشاغل مزاحم شهری در سه دسته بنیادی، علمی فنی و مدیریتی اجرایی تقسیم بندی می‌شود. به طورکلی سامان دهی، پدیده‌ای چندبعدی است که تابع عوامل و متغیر‌های متعدد است.

خلاصه این عوامل و متغیر‌ها عبارت اند از عوامل فنی و فناوری، عوامل اقتصادی اجتماعی، عوامل زیست محیطی و عوامل کالبدی فضایی که شناخت مسائل و مباحث سامان دهی و جست وجوی معیار‌ها و ضوابط مربوط به آن نیازمند نوعی دیدگاه کل نگر و راهکار‌های چندجانبه است. در واقع مهم‌ترین نتیجه‌ای که از بررسی تجارب سامان دهی صنایع در ایران و جهان به دست می‌آید، این راهبرد اصلی است که هر نوع دخالت آگاهانه و هدفمند در روند سامان دهی صنایع و خدمات شهر، نیازمند نگرشی سیستمی، یعنی رویکرد جامع نگر برنامه ریزی شده به صورت فرابخشی و مدیریت اجرایی مشترک است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->